S t e i n k j e r F K
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Spillerutvikling i Steinkjerområdet

2 posters

Go down

Spillerutvikling i Steinkjerområdet Empty Spillerutvikling i Steinkjerområdet

Post  Tobias Mon Mar 17, 2008 4:13 am

Er forumet klar for en seriøs diskusjon? Ingen kan betvile at Steinkjer sliter litt i bakevja, med stram økonomi og liten tilgang på spillere som utgjør en reell forsterkning. Dette tror jeg vi må innse er forhold som vil vedvare over år, uavhengig av sportslig utvalg, trenere og annen ledelse. Nøkkelen til å heve seg ligger dermed i å få frem gode spillere. I denne tråden ønsker jeg at vi diskuterer status spillerutvikling i det naturlige nedslagsfeltet til Steinkjer. Jeg håper forumdeltakere med mer innsikt enn meg i hva som foregår rundt forbi hiver seg med, ja og kanskje finner vi tilsammens lyset? Jeg starter med en grovsortering.

Med spillerutvikling mener jeg to faser, nemlig før og etter 16 år. Når en spiller er 16 år, er nemlig mye av grunnlaget lagt, og det gjenstår finnpuss og tempomessig og fotballforståelsesmessig utvikling.

Kvam: Har i år jr lag og G 14. Lite kontinuitet for spillere over 16 år. Mangelfullt tilbud for de under 16 år. Mister tidlig de beste spillerne sine til Egge. Ingen leveranser til SFK de siste 5-6 årene.

Beistad: Trenerstyrt klubb. Har en del ressurspersoner i klubben, og får sporadisk frem noen brukbare unggutter. Sliter med å holde på spillerne slik at et brukbart G 16 lag blir etablert flere år på rad. Tidligere levert mange spillere til SFK, få eller ingen siste 5 år. Dårlig tilbud til yngre årsklasser utenom primærsesongen.

Stod: Fotball er ikke pri i denne grenda. Er vel år siden de hadde ungdomstilbud. Leverte en rekke storspillere i svunne tider. Stor stagnasjon i ung alder pga mangelfullt fotballtilbud.

Sørlia: Liten klubb, som tradisjonelt ikke har tilbud over 12 år. Har imidlertid mange ildsjeler som driver barneutviklingen godt.

Sparbu: Godt organisert klubb, som har slitt med å etablere en ungdomssatsning. Med nytt anlegg antar jeg det kommer. Har flere gode årskull på gang, og det trenes hele året. Har inntil nylig levert gode 16 åringer til SFK (Ertsås, Eek etc). Må få på plass et stabilt G16 tilbud for å få frem enere igjen.

Byafossen: Har vokst som klubb, og har tilbud i alle aldre. Har levert spillere til SFK jevnt og trutt. Har flere spennende ungdommer, men sliter med å få etablert en forpliktende seriøs satsning. God organisering gjør imidlertid sitt til at det kan komme flere herfra. Det trenes jevnt hele året.

Inderøy: Klubb i flott utvikling. Har tilbud i alle aldre, og har levert spillere til SFK jevnt og trutt de siste årene. Godt organisert klubb, og har flere årganger på gang.

Egge: Tilbud i alle aldre, som årlig leverer 2-3 spillere til SFK. Har de siste årene ”holdt” mer på eldre ungdommer selv. Godt organisert og det trenes jevnt hele året langt ned i barnefotballen. Mangler et A-lag som yngre talenter kan strekke seg mot. Har flere spennende årskull på gang.

SFK: Tilbud i alle aldre, og godt organisert. Har Brad med courvertrening ukentlig helt ned til 10 åringene. Blir spennende å se fruktene av det om noen år. Sliter med stort frafall rundt 15-16 åringene, og leverer ikke mer enn 1-2 spillere hvert år fra egen stall. Godt apparat for å ta seg av de over 16 år, mer sporadisk trener kvalitet på de under guttenivået.

Noen glemt?
Som en ser, så driver alle med sitt. Det er ikke gitt hvor talentene blir født, men det er dessverre slik at de er prisgitt det tilbudet de får. Min påstand er pr dato er det bare Inderøy, Byafossen, Egge og SFK som har et tilbud og organisering som gir håp om å få frem spillere av kvalitet de kommende år. Men andre har sikkert andre meninger. Rolling Eyes

Tobias
Guest


Back to top Go down

Spillerutvikling i Steinkjerområdet Empty Re: Spillerutvikling i Steinkjerområdet

Post  Litjby Mon Mar 17, 2008 6:06 am

Tja, på mange måter har du nok rett i det du skriver. Egge har tidvis forsøkt å samarbeide med Steinkjer FK, men desverre så har dette strandet - like tidvis.
Egge har et juniorlag på noe samme nivå som Steinkjer. Kankskje er Egge og Steinkjer fylkets beste juniorlag. Dette er en styrke, men det er viktig at de beste juiorene blir samlet i en satningsklubb når de er sisteårs-junior eller førsteårs-senior. Jeg syns det er oppriktig synd at spillere som Benjamin Wådahl og Espen Sotberg er Eggespillere i år. Det er vel nesten bare Bendik Bye som kan matche tferdighetene deres, og de burde satse i Steinkjer. men jeg har forstått det slik at ikke lysten og motivasjonen er der, og ingen kan tvinges til å spille fotball.
Litjby
Litjby

Posts : 266
Join date : 2008-02-04

Back to top Go down

Spillerutvikling i Steinkjerområdet Empty Spillerutvikling

Post  Tobias Mon Mar 17, 2008 12:55 pm

Det kan være at de kunne tilført noe, men neppe noe som har hevet vesentlig. Er de motiverte kommer de sikkert neste sesong. Uansett et pluss mtp spillerutvikling å ha to gode juniorlag i nedslagsfeltet.

Jeg er imidlertid mer bekymret for etterveksten, all den tid SFK spillere tradisjonelt har kommet fra alle klubber. Nå krever fotballen såpass mye at klubber som tidligere leverte spillere ikke vil være i stand til det, fordi de ikke klarer å legge forholdene tilrette for spillere under 16 år. Om det kommer en 16-17 åring direkte fra Verran, Henning, Beistad, Stod, Kvam, Snåsa eller Namdalseid blir jeg overrasket. Jeg mener dette viser noe av utfordringene for fremtiden. Av alle de som starter å spille fotball, så er det alt for få som får nødvendig oppfølging og muligheten til å trene mye i sitt lokalmiljø før de når 16-17 år. Det er strategiske grep for å hindre svikten i rekrutteringsgrunnlaget som det må taes tak i på en eller annen måte.

Tobias
Guest


Back to top Go down

Spillerutvikling i Steinkjerområdet Empty Re: Spillerutvikling i Steinkjerområdet

Post  Ivar Aasen Mon Mar 17, 2008 1:06 pm

Som Ivar Selnæs har sagt mange gongar; det er noko rart med Steinkjer. I Trondheim og Levanger og mange andre plassar er det slik at det store klubbane har eit bra samarbeid med dei små. I Steinkjer er det rivalisering mellom SFK og naboklubbane, mellom Henning skilag og dei andre skilaga, og så vidare.

Spelarar som Benjamin Vådahl, Kim Rune Holmvik, Jan Are Lillemark, Andreas Moum og Rune Sotberg har alle spilt for Egge IL under Tor Brevik, og det er ikkje nokon som helst tvil om at tilhøve mellom SFK og Egge ikkje var godt i det heile. Kim Rune, Benjamin og Jan Are dro til SFK, og etter nokre månader ville også Rune Sotberg dra. Men han blei stoppa av Tor, som ikkje ville at han skulle øydeleggje for Egge. Situasjonen var ikkje bra mellom Rune og Tor, men det endte med at Rune ikkje gjekk over til SFK før etter sesongen.

Andreas Moum spelar no for SFK, men det er ikkje nokon tvil om at han ikkje torde å gå over til SFK etter episoden med Rune. Same situasjonen oppstod med Jørgen Z Eide, og det blei eit rabalder da han ville gå over til SFK.

Dette viser kor dårleg situasjonen er mellom klubbane, og det er ikkje rart at det ikkje bli utvikla nok gode spelarar i SFK-miljøet. Noko er galen, og noko må gjerast med rivaliseringa mellom klubbane og idrettslaga i Steinkjer.

Ivar Aasen

Posts : 9
Join date : 2008-03-12

Back to top Go down

Spillerutvikling i Steinkjerområdet Empty Re: Spillerutvikling i Steinkjerområdet

Post  Litjby Mon Mar 17, 2008 1:51 pm

Hm... Mange kloke ord i det du sier Ivar. Må si jeg ble litt tankefull nå...
Har hatt en oppfatning av at Steinkjer er en "samlingsklubb", men det er muligens i kun i SFKs egne tanker.
Hva er det som er feil da? Er det for mange konger på hver sin tue, eller er det noe galt med mottakelsen og motivasjonen man møter hvis man kommer til SFK?

Hva skjedde egentlig med Espen Sotberg, Benjamin Wådahl og Ola Westerhus i fjor? Dette er alle spillere som ramler under trådstarters tema. Var det motivasjonen som svikta, var noe galt med miljøet eller var de rett og slett ikke gode nok? I fjor ble det jo bl. a. sagt at man satset kun på utlendinnger, men det var vel ikke hele bildet?

Jeg tror nok de var gode nok. Espen imponerte på trening/treningskamper før han slutta, Ola var jo så og si fast i start 11rn og Benjamin ble nesten hentet som et siste fortvilet forsøk på å redde plassen i 2. div. og scora mot LFK på Moan.

Hvor er det svake punkt?
Litjby
Litjby

Posts : 266
Join date : 2008-02-04

Back to top Go down

Spillerutvikling i Steinkjerområdet Empty Re: Spillerutvikling i Steinkjerområdet

Post  Ivar Aasen Mon Mar 17, 2008 2:17 pm

Det er nok nokre kongar som ikkje vil at resultatane ikkje skal bli dårlege, og derfor vil halde på spelarane.

Når det gjelder Sotberg og Vådahl, så var det motivasjonen som svikta. Dei var ikkje klare for å satse 100 % på fotball, og det er ikkje SFK sin feil. Men det er tullet med overgangane som eg finn urovekkande.

Når det gjelder Westerhus, så var han ikkje så interessert på sluten, men det var også noko tull med at SFK ikkje ville betale Buss-billetten frå Namdalseid, noko som gjorde at han ikkje orka lenger, da han hadde mista førarkortet.

Ivar Aasen

Posts : 9
Join date : 2008-03-12

Back to top Go down

Spillerutvikling i Steinkjerområdet Empty Re: Spillerutvikling i Steinkjerområdet

Post  levangsb Mon Mar 17, 2008 3:34 pm

Lfk har ikke noe junior lag i år...det e situvasjonen etter at 8-9 spillere dro til Sverre! Etter det dro de andre som ikke være igjen til nessegutten 4 stk,de som e igjen 8 stk trener no i en egen 2 er gruppe knyttet opp i mot a-laget! Det var ikke spillerne bare som utløste denne situvasjonen,det var klubben og som ikke lyttet til spillerne godt nok! Flere av spillerne såg sæ lei av og måtte spille på 3 div laget og junior laget samtidlig! Pluss at de e i en alder der skole blir mere og mere viktig! E ikke mere en 2 år siden nessegutten med gutte laget sitt ble suverene mestre i gutte innterkrets serie! Tror faktisk Sverre hadde klart sæ meget bra i 1 div junior med litt satsing i rundt laget da! men sån blir det ikke nu,trur ikke de har trener engang nu! De som e igjen i lfk e bra junior spillere,men det var også flere av de beste som forsvant da!! Denne situvasjonen hadde de også på verdal for flere år siden,da verdal var i 2 div med ett meget godt 3 div lag! Så æ håpe sfk ikke går i den samme blemma!

levangsb
Guest


Back to top Go down

Spillerutvikling i Steinkjerområdet Empty Re: Spillerutvikling i Steinkjerområdet

Post  Tobias Tue Mar 18, 2008 2:55 am

Tror det er et stykke igjen til situasjonen er like prekær på Steinkjer som på Levanger. Tenker vi på spillerutvikling, så gjør det heller ingenting om ikke alle spillere drar til SFK som ungdommer. Det viktigste som jeg ønsker å trekke frem med denne tråden, er at skal Steinkjerfotballen "overleve" må det drives god spillerutvikling ifra 9-10 års alderen og frem til seniornivået. Det beste er om dette skjer i flest mulig klubber. Til syvende og sist vil de beste som samtidig har motivasjon samles i SFK. Om det skjer når de er 16, 17 eller 20 år tror jeg ikke spiller noen stor rolle, så lenge de har et godt sportslig tilbud der de er.

Men går det slik utviklingen er i ferd med å gjøre nå, med at stadig færre yngre spillere tilbys godt nok tilbud, vil rett og slett antallet vi har å velge i bli mye mindre. Løkkefotballen er desverre "død", slik at det organiserte tilbudet må heves mange hakk her i Steinkjerområdet om vi ikke skal bli akterutseilt i forhold til andre deler av landet.

Tobias
Guest


Back to top Go down

Spillerutvikling i Steinkjerområdet Empty Re: Spillerutvikling i Steinkjerområdet

Post  jon Tue Mar 18, 2008 4:40 am

Huske før i tiden når nord-trøndelag hadde eget kretslag,det var tider det. samme ka som sies nu,var det mye bedre da!

jon
Guest


Back to top Go down

Spillerutvikling i Steinkjerområdet Empty Re: Spillerutvikling i Steinkjerområdet

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum